سقف کامپوزیت سنتی

مهندس فرشاد فریدونی
مهندس فرشاد فریدونی
کامپوزیت سنتی کاور
سقف کامپوزیت سنتی اغلب از ورق‌های فولادی غیرماندگار به همراه تخته‌کوبی در زیر آنها استفاده می‌گردد. گاهاً در قالب‌بندی این گونه‌ی سقف از تخته‌های چوبی، ورق‌های فولادی و یا قالب‌های از جنس پلیمر و یا فایبرگلاس استفاده می‌شود.
اشتراک این پست

سقف کامپوزیت سنتی با نام علمی « سیستم سقف کامپوزیت سنتی » می باشد.

سقف کامپوزیت سنتی چیست ؟

سیستم سقف کامپوزیت درواقع دیافراگم صلب سازه‌ای مرکب (کامپوزیت) از شبکه تیرهای فولادی و دال بتن مسلح متکی بر آن تشکیل یافته است. عملکرد مرکب و مختلط تیرهای فولادی و بتن دال موجب اطلاق نام مرکب یا مختلط و کامپوزیت به آن گردیده است.

سیستم‌های سقف کامپوزیت اغب برای اجرا بر روی اسکلت‌های فولادی طراحی و اجرا می‌شوند. اما بر روی اسکلت‌های بتنی نیز قابل اجرا هستند. به منظور تضمین رفتار کامپوزیت بتن و فولاد و نیز اتصال کامل بتن به شبکه تیرهای فولادی و از برشگیر از نوع ناودانی و یا گلمیخ استفاده می‌شود.

در اجرای سقف‌های کامپوزیت سنتی، اغلب از ورق‌های فولادی غیرماندگار به همراه تخته‌کوبی در زیر آنها استفاده می‌گردد. گاهاً در قالب‌بندی این گونه‌ی سقف از تخته‌های چوبی، ورق‌های فولادی و یا قالب‌های از جنس پلیمر و یا فایبرگلاس استفاده می‌شود.

در این روش برشگیرهایی از نوع ناودانی و یا گلمیخ بر روی تیرهای فولادی جوش داده شده و عملکرد کامپوزیت بتن و فولاد را شکل می‌دهند. سپس یک ردیف میلگرد حرارتی بر روی پروفیل‌ها در دو جهت متعامد پهن شده و عملیات بتن ریزی قابل اجرا می‌باشد. در این روش بسته به نظر طراح سازه امکان حذف شمع بندی تیرهای فولادی نیز وجود دارد.

مزایای سقف‌های کامپوزیت سنتی

سقف‌های کامپوزیت سنتی در ایران قدمتی دیرینه داشته و به مرور زمان جای خود را در میان صنعت ساختمان محکم نموده است. استفاده از فولاد با مقاطع مشخص (IPE, …)، دال بتن مسلح و اتصال و رفتار مرکب بین این دو، اولین گروه از مهندسان دانش آموخته‌ی مدرن ایرانی را به سمت استفاده از این سیستم دیافراگم سازه‌ای سوق داد.

یکی از مزایای سقف‌های کامپوزیت سنتی آنست که این سیستم هم اکنون نیز به دلایلی زیر همچنان در میان سیستم‌های رایج سقف در سازه‌های با اسکلت فولادی مورد توجه و استفاده است:

    • شناخته شده بودن
    • هزینه پایین اجرا
    • سرعت مناسب
    • عدم نیاز به نیروی متخصص اجرایی
    • هزینه اجرای پایین
    • در دسترس بودن اجزای قالب بندی نظیر تیر و تخته و ورق فولادی

از دیگر مزایای سقف‌های کامپوزیت سنتی می‌توان به مصرف کم بتن و میلگرد (یک ردیف حرارتی)، امکان بتن ریزی همزمان چند سقف، کاهش نمره نیمرخ‌های فولاد، امکان افزایش فواصل ستون‌ها از یکدیگر و قابلیت استفاده از انواع سیستم‌های باربر جانبی اشاره نمود.

معایب سقف‌های کامپوزیت سنتی

هر چند مزایای سقف‌های کامپوزیت سنتی بر کسی پوشیده نیست اما این سیستم نیز از سایر صنایع مستثنی نبوده و با پیشرفت علم خصوصاً در علوم پایه و مهندسی و نیاز روزافزون بهینه‌سازی و گسترش صنعت ساخت و ساز خصوصاً در کشور عزیزمان ایران، نیاز به تغییر و اصلاح دارد. لذا می‌توان اصلی‌ترین مورد از معایب سقف کامپوزیت سنتی را زمان زدگی دانست.

در واقع معایب سقف‌های کامپوزیت سنتی خود به نوعی مزایای سیستم‌های نوین سقف کامپوزیت با قالب غیر ماندگار نظیر سیستم سقف با قالب‌بندی غیرمانگار تیوان هستند.

از سایر معایب سقف‌های کامپوزیت سنتی می‌توان به لرزش زیاد آنها اشاره کرد که علت آن ضخامت کم دال و رویه بتنی است. همچنین دشواری‌های اجرا بر روی اسکلت‌های بتنی را می‌توان به عنوان یکی از ایردات اساسی این سیستم سقف سازه‌ای عنوان نمود.

نکات اجرایی سقف‌های کامپوزیت سنتی

از نکات اجرایی سقف‌های کامپوزیت سنتی این است که آنچه در مباحث نهم و دهم مقررات ملی ساختمان در باب الزامات اجرایی و طراحی شبکه تیرهای فولادی، دال بتنی و برشگیرهای سقف‌های کامپوزیت اشاره شده است بایستی رعایت گردد. علاوه بر آن در زیر به گزیده‌ای از نکات حین اجرا اشاره می‌گردد:

  1. استفاده از ورق‌های پلاستیکی به منظور آب بند نمودن قالب‌ها با هدف جلوگیری از هدر رفت شیرآبه بتن تازه الزامی است.
  2. پوشش (کاور) حداقل 3 سانتیمتر میلگردها رعایت گردد.
  3. خم انتهایی دال با توجه به قطر میلگرد مورد استفاده در شبکه حرارتی (15ø) رعایت گردد.
  4. در محل اتمام دال و دورکار حتما از تخته دورکار استفاده گردد و ضخامت بتن دال در میانه و انتهای دال یکسان باشد.
  5. حداقل ضخامت دال بتنی 80 میلیمتر رعایت گردد.
  6. عرض موثر دال بتنی که در هرطرف تیر با آن به صورت مختلط عمل می‌نماید، به صورت زیر تعیین گردد:

عرض موثر ≤ Min {یک هشتم دهانه تیر- نصف فاصله محور تا محور دو تیر مجاور- فاصله محور تیر تا بال مجاور}

 

گالری سقف‌های کامپوزیت سنتی

 

: : پایان مقاله : :

پیشنهاد ما

سقف متال دک شامل ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای شکل ماندگار از جنس گالوانیزه پهن شده بر روی شبکه تیرهای فولادی و در جهت معین شده است که عرشه‌های فولادی به وسیله گلمیخ به تیرهای فرعی فولادی جوش داده میشود و آرماتور و شبکه میلگرد حرارتی بر روی کل سطح دال گسترده شده و سیستم آماده بتن ریزی می‌شود.
سقف کامپوزیت سنتی اغلب از ورق‌های فولادی غیرماندگار به همراه تخته‌کوبی در زیر آنها استفاده می‌گردد. گاهاً در قالب‌بندی این گونه‌ی سقف از تخته‌های چوبی، ورق‌های فولادی و یا قالب‌های از جنس پلیمر و یا فایبرگلاس استفاده می‌شود.

سایر مقالات