سقف متال دک

مهندس فرشاد فریدونی
مهندس فرشاد فریدونی
سقف متال دک
سقف متال دک شامل ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای شکل ماندگار از جنس گالوانیزه پهن شده بر روی شبکه تیرهای فولادی و در جهت معین شده است که عرشه‌های فولادی به وسیله گلمیخ به تیرهای فرعی فولادی جوش داده میشود و آرماتور و شبکه میلگرد حرارتی بر روی کل سطح دال گسترده شده و سیستم آماده بتن ریزی می‌شود.
اشتراک این پست

سقف متال دک با نام علمی « سیستم سقف کامپوزیت عرشه فولادی ذو زنقه ای با قالب ماندگار متال دک » می باشد.

سقف متال دک چیست ؟

سیستم سقف کامپوزیت سنتی برای اجرا بر روی اسکلت‌های فولادی بسیار مناسب بوده و طی سال‌های متمادی از شناخت کافی و محبوبیت زیادی در بین سازندگان برخوردار شده‌اند. افزایش سرعت، تمیز بودن سطح نهایی کارگاه پس از بتن ریزی و فراهم نمودن امکان بتن ریزی همزمان چند سقف و غیره از نیازهای پروژه‌های بزرگتر و به روز در صنعت ساختمان سازی بوده که عرصه را برای ورود سایر سیستم‌های سقف نظیر سقف متال دک را هموار نموده است.
برای اجرای سقف متال دک ابتدا ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای شکل ماندگار (عرشه‌ها) از جنس گالوانیزه بر روی شبکه تیرهای فولادی و در جهت معین شده پهن می‌گردند. سپس عرشه‌های فولادی به وسیله گلمیخ به تیرهای فرعی فولادی جوش داده شده و آرماتور محاسبه شده و شبکه میلگرد حرارتی بر روی کل سطح دال گسترده شده و سیستم آماده بتن ریزی می‌شود.

مزایای سقف‌های متال دک

از ابعاد کمتر دیده شده در اجرای سقف‌های کامپوزیت تا زمان ورود سقف‌های متال‌دک توجه به ایمنی نیروها و عوامل اجرایی بوده است. از مزایای سقف‌های متال دک میتوان به  استفاده از ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای شکل علاوه بر حصول ایمنی کافی حین اجرا، شرایط افزایش فواصل تیرهای فرعی فولادی را تا حدود مناسبی فراهم نموده است٬ اشاره کرد.

این مهم ضمن افزایش فاصله و کاهش تعداد تیرهای فرعی فولادی که موجب صرفه‌جویی در مصرف فولاد سقف و وزن نهایی سازه گردیده، به افزایش سرعت و کاهش تعداد عوامل اجرایی کمک شایانی کرده است. فراهم آوردن امکان بتن ریزی همزمان چند سقف و کاهش احتمال خطر در رفتگی قالب‌های آن نسبت به سقف کامپوزیت سنتی از سایر مزایای سقف‌های متال دک به شمار می‌آیند.

معایب سقف‌های متال دک

هرچند سیستم سقف متال دک نسبت به سیستم سقف کامپوزیت سنتی از مزایای متعددی برخوردار است اما بر کسی پوشیده نیست که این سیستم نیز دارای معایب زیادی است.

از مهم‌ترین معایب سقف‌های متال‌دک می‌توان به هزینه زیاد عرشه‌های فولادی ماندگار این سیستم سقف اشاره نمود.

همچنین وابستگی زیاد عملکرد کامپوزیت سقف به جوش گلمیخ‌ها و کاهش این عملکرد در نتیجه‌ی بروز خطاهای انسانی و نیز افزایش لرزش سقف با افزایش فواصل تیرهای فرعی فولادی که به خودی خود یکی از اساسی‌ترین ایرادات سقف‌های کامپوزیت سنتی نیز هست.

همانطور که پیشتر ذکر گردید، امکان افزایش فواصل تیرهای فرعی در سیستم سقف یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی با قالب ماندگار متال‌دک است اما این کاهش تعداد تیرهای فرعی بدون تبعات نبوده و ارائه تمهیدات خاصی به منظور افزایش مقاومت برشی اتصال تیرهای فرعی فولادی به پل‌ها نیز الزامی و لازم الاجراست.

لازم به ذکر است این مهم در اتصالات سیستم سقف‌های متال‌دک کمتر مورد توجه قرار گرفته است که خود یکی از معایب سقف‌های متال دک بشمار می آید.

نکات اجرایی سقف‌های متال دک

آنچه در مباحث نهم و دهم مقررات ملی ساختمان در باب الزامات اجرایی و طراحی شبکه تیرهای فولادی، دال بتنی و برشگیرهای سقف‌های کامپوزیت اشاره شده است بایستی رعایت گردد. علاوه بر آن در زیر به گزیده‌ای از نکات اجرایی سقف‌های متال دک حین طراحی و اجرا اشاره می‌گردد:

    • ورق‌های فولادی شکل داده شده باید در فواصلی حداکثر 450 میلیمتر به مقطع فولادی و سایر اعضای تکیه‌گاهی مهار شوند. این مهارها می‌توانند گلمیخ‌های برشگیر، ترکیبی از گلمیخ‌ها و جوش‌های نقطه‌ای باشند.
    • الزامات ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای مطابق شکل زیر است:

سقف متال دک

    • هنگامی‌که کنگره‌های ورق‌های فولادی شکل داده شده، عمود بر محور تیر است، در محاسبه A_c ضمن تعیین مشخصات هندسی مقطع مختلط، از بتن موجود در زیر سطح فوقانی ورق فولادی شکل داده شده، صرف نظر می‌شود.

سقف متال دک

    • چنانچه ارتفاع اسمی ورق‌های فولادی شکل داده شده 40 میلیمتر یا بیشتر باشد، پهنای متوسط کنگره‌های پر شده با بتن در روی تکیه‌گاه نباید کمتر از 50 میلیمتر برای حالت یک گلمیخ در پهنا باشد. این پهنای حداقل برای هر گلمیخ اضافی، به اندازه 4 برابر قطر گلمیخ باید افزایش یابد.

سقف متال دک

    • برشگیرها باید از نوع گلمیخ‌های کلاهک‌دار یا از نوع ناودانی‌های گرم نورد شده باشند. استفاده از سایر اجزای فولادی به عنوان برشگیر تنها در صورتی مجاز است که مقاومت برشی اسمی آنها از طریق آزمایشگاه ذیصلاح تأیید شده باشد.

گالری تصاویر سقف‌های متال دک

: : پایان مقاله : :

پیشنهاد ما

سقف متال دک شامل ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای شکل ماندگار از جنس گالوانیزه پهن شده بر روی شبکه تیرهای فولادی و در جهت معین شده است که عرشه‌های فولادی به وسیله گلمیخ به تیرهای فرعی فولادی جوش داده میشود و آرماتور و شبکه میلگرد حرارتی بر روی کل سطح دال گسترده شده و سیستم آماده بتن ریزی می‌شود.
سقف کامپوزیت سنتی اغلب از ورق‌های فولادی غیرماندگار به همراه تخته‌کوبی در زیر آنها استفاده می‌گردد. گاهاً در قالب‌بندی این گونه‌ی سقف از تخته‌های چوبی، ورق‌های فولادی و یا قالب‌های از جنس پلیمر و یا فایبرگلاس استفاده می‌شود.

سایر مقالات