سقف تیرچه کرومیت

مهندس فرشاد فریدونی
مهندس فرشاد فریدونی
تیرچه-کرومیت
سقف تیرچه کرومیت در واقع خود یک نوع سقف تیرچه بلوک است که در آن به جای استفاده از تیرچه با پاشنه بتنی از تیرچه‌های فولادی با جان باز استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن تیرچه کرومیت اطلاق می‌شود. از این رو به سقف‌های تیرچه بلوک که در آن از تیرچه کرومیت استفاده می‌شود، سقف تیرچه کرومیت گفته می‌شود.
اشتراک این پست

سقف تیرچه کرومیت چیست ؟

سقف تیرچه کرومیت با نام علمی « سیستم سقف کامپوزیت تیرچه کرومیت » می باشد. قبل از آنکه به معرفی سقف تیرچه کرومیت پرداخته شود توضیح کوتاهی درخصوص سیستم سقف تیرچه بلوک ارائه می‌گردد.

سقف تیرچه‌ بلوک

سقف تیرچه‌ بلوک متشکل از تیرچه‌های بتن مسلح متصل به پل‌های بتنی و مصالح پرکننده ماندگار یا غیرماندگار بین آنها است. مصالح ماندگار می‌توانند از جنس بلوک سبک سیمانی، بلوک پلی‌استایرن و یا بلوک سفال مورد استفاده قرار گیرند.

سقف تیرچه بلوک به طور کلی به دو دسته سقف‌های با تیرچه‌های بتنی و سقف‌های با تیرچه‌های فولادی (تیرچه کرومیت) تقسیم بندی می‌شوند. سقف تیرچه‌ بلوک به دلیل سهولت در اجرا، سرعت بالا و قابلیت اجرا بر روی سازه‌های فولادی و بتنی از پرکاربردترین سقف‌ها در صنعت ساختمان سازی است.

سقف کرومیت

سیستم سقف تیرچه کرومیت درواقع خود یک نوع سقف تیرچه بلوک است که در آن به جای استفاده از تیرچه با پاشنه بتنی از تیرچه‌های فولادی با جان باز استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن تیرچه کرومیت اطلاق می‌شود. از این رو به سقف‌های تیرچه بلوک که در آن از تیرچه کرومیت استفاده می‌شود، سقف تیرچه کرومیت گفته می‌شود.

سقف تیرچه کرومیت خود متشکل از یک ورق تسمه فولادی در بال پایین تیرچه، نبشی در بال فوقانی و میلگرد زیگزاک در جان آن می‌باشد که قسمت فوقانی و تحتانی را به یکدیگر متصل می‌کند.

همانطور که پیشتر عنوان شد حدفاصل بین تیرچه‌ها با استفاده از مصالح پرکننده پوشانده می‌شود. این مصالح می‌توانند به صورت دائمی و یا موقتی مورد استفاده قرار گیرند.

تیرچه کرومیت انتها

تیرچه کرومیت انتها

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت

 

انواع سقف تیرچه کرومیت

سقف‌های تیرچه کرومیت کامپوزیت به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. سقف تیرچه کرومیت با قالب ماندگار
  2. سقف تیرچه کرومیت با قالب غیرماندگار

از این میان اما قالب‌های غیرماندگار از صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به قالب‌های ماندگار برخوردار هستند.

سقف تیرچه کرومیت با قالب ماندگار

قالب ماندگار نظیر بلوک سیمانی ٬ بلوک سفال ٬ بلوک پلی‌استایرن ٬ و…

سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت با قالب غیرماندگار

اغلب از جنس پلیمر، فایبرگلاس یا ورق‌های فولادی فرم داده شده هستند.

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت

 

مزایای سقف تیرچه کرومیت

  1. در هنگام ساخت تیرچه‌های کرومیت معمولاً به آنها مقداری خیز منفی اعمال شده و باعث قرارگیری سقف‌های دارای این تیرچه‌ها در گونه سقف‌های خود ایستا می‌شود.لذا از مزایای سقف تیرچه کرومیت آنست که تیرچه‌ها وزن بتن تازه و عوامل اجرایی را بدون نیاز به هرگونه جک و شمع بندی تحمل نموده و اجرای آن از سرعت بالایی برخوردار باشد.
  2. از مزایای سقف تیرچه کرومیت دیگر آن اینکه امکان افزایش فواصل تیرچه‌های کرومیت تا 70 سانتیمتر نسبت به تیرچه‌های بتنی (50 سانتیمتر) باعث کاهش تعداد تیرچه‌های مورد استفاده در دال بتنی شده و این امر موجب کاهش هزینه فولاد و وزن نهایی سازه می‌شود.
  3. افزایش فواصل تیرچه‌های کرومیت با جان باز باعث کاهش تعداد تیرچه‌های بتنی و نهایتاً مصرف بتن در مقایسه با تیرچه‌های بتنی شده است.در اجرای سیستم سقف تیرچه کرومیت امکان بتن ریزی همزمان چند سقف به صورت همزمان وجود دارد که این خود یکی دیگر از مزایای سقف تیرچه کرومیت می باشد.

معایب سقف تیرچه کرومیت

معایب سقف تیرچه کرومیت را میتوان به پنج موضوع زیر تقسیم کرد:

  1. در اکثر اوقات تیرچه‌ها اعم از عادی و یا کرومیت باید در کارخانه ساخته شده و به محل کارگاه حمل شوند که این امر به دلیل تعدد و وزن بالای تیرچه‌ها، هزینه و زمان بر است و از معایب سقف تیرچه کرومیت محاسبه می شود.
  2. تیرچه‌ها توسط اپراتور و به صورت دستی جوش می‌شوند که احتمال بروز خطاهای انسانی را افزایش داده و احتیاج به کنترل مجدد دارد. این امر زمان‌بر و هزینه‌بر است.
  3. استفاده از بلوک‌های پرکننده ماندگار هزینه‌بر بوده و هزینه نهایی ساخت را در مقایسه با سایر سیستم سقف‌های با قالب غیرماندگار نظیر سیستم سقف کامپوزیت با قالب غیرماندگار تیوان از صرفه اقتصادی خارج می‌کند.
  4. بلوک‌های پلی‌استایرن مستعد شعله‌ور شدن بوده و باید به منظور انبار نمودن آنها تمهیدات ویژه دیده شود.
  5. از آنجایی که در سقف‌های تیرچه بلوک احتیاجی به شمع بندی نیست و برای این منظور از تیرچه‌ها جهت باربری بتن تازه و عوامل و دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود، طول دهانه تیرچه‌ها محدود بوده و با افزایش آن باید به همان میزان به ظرفیت تیرچه‌ها افزوده شود. شایان ذکر است از معایب سقف تیرچه کرومیت آنست که این افزایش به صورت تصاعدی خواهد بود.

نکات اجرایی سقف تیرچه کرومیت

  1. بلوک‌های پرکننده باید استاندارد بوده و مطابق ضوابط ایمنی مباحث دوازدهم و سوم مقررات ملی ساختمان باشند. خصوصاً بلوک‌های پلی‌استایرن که از بابت شعله‌وری باید مورد بررسی قرار گیرند.
  2. تمامی جوش‌های تیرچه‌ها باید کفایت لازم را داشته، کنترل و تایید گردند.
  3. همانطور که مبرهن است، میلگردها به دلیل سختی زیاد و پرکربن بودن به منظور فرمینگ زیگزاک، حین خم کردن امکان ایجاد ترک ‌های مویی در سطح آنها وجود دارد. همچنین جوش اعضای خرپایی میلگرد به بال فوقانی (نبشی) و تحتانی (ورق پایینی) غیرمجاز است. اما دلایلی نظیر ارزانتر بودن میلگرد نسبت به تسمه هم‌ارز آن در ساخت تیرچه‌ها همچنان میلگرد به عنوان عضو خرپایی تیرچه استفاده می‌شود.

گالری تصاویر سقف تیرچه کرومیت

: : پایان مقاله : :

پیشنهاد ما

سقف متال دک شامل ورق‌های فولادی ذوزنقه‌ای شکل ماندگار از جنس گالوانیزه پهن شده بر روی شبکه تیرهای فولادی و در جهت معین شده است که عرشه‌های فولادی به وسیله گلمیخ به تیرهای فرعی فولادی جوش داده میشود و آرماتور و شبکه میلگرد حرارتی بر روی کل سطح دال گسترده شده و سیستم آماده بتن ریزی می‌شود.
سقف کامپوزیت سنتی اغلب از ورق‌های فولادی غیرماندگار به همراه تخته‌کوبی در زیر آنها استفاده می‌گردد. گاهاً در قالب‌بندی این گونه‌ی سقف از تخته‌های چوبی، ورق‌های فولادی و یا قالب‌های از جنس پلیمر و یا فایبرگلاس استفاده می‌شود.

سایر مقالات